Apa Yang Menahan Manusia Durhaka” Dalam 2 Tesalonika 2:6?
Abstract
This article addresses various theological debates regarding "what restrains the wicked." The article argues that Paul's expression regarding what restrains the wicked is a repetition of information from 1 Thessalonians 1:5, mentioning the term πνεύματι ἁγίῳ (Holy Spirit) as a source of enduring strength throughout the history of the church. To substantiate this claim, the article employs an exegetical method and employs two steps of the exegetical method, namely Contextual Analysis and Grammatical Analysis. Based on the contextual and grammatical analysis, the article concludes that "What Restrains" in 2 Thessalonians 2:6 refers to the Holy Spirit. This is supported by the fact that the Person of the Holy Spirit is repeatedly conveyed to the church in the first and second letters as a powerful entity to encourage the ministry spirit of the Apostle Paul and to provide strength to the congregation, including restraining the wicked.
Abstrak Indonesia
Artikel ini menjawab berbagai perdebatan teologis tentang "apa yang menahan manusia yang durhaka." Artikel ini berpendapat bahwa pernyataan Paulus tentang apa yang menahan manusia yang durhaka adalah pengulangan informasi dari 1 Tesalonika 1:5 yang menyebutkan istilah πνεύματι ἁγίῳ (Roh Kudus) sebagai sumber kekuatan yang kokoh sepanjang sejarah gereja. Untuk membuktikan pandangan ini, artikel ini menggunakan metode eksegesis dan melibatkan dua tahap dari metode eksegesis, yaitu Analisis Konteks dan Analisis Gramatikal. Berdasarkan hasil analisis konteks dan gramatikal, artikel ini menyimpulkan bahwa "Apa yang Menahan" dalam 2 Tesalonika 2:6 adalah Roh Kudus. Hal ini didasarkan pada fakta bahwa Pribadi Roh Kudus secara berulang kali disebutkan dalam surat pertama dan surat kedua kepada jemaat sebagai pribadi yang kuat untuk memotivasi pelayanan Rasul Paulus dan memberikan kekuatan kepada jemaat, termasuk dalam menahan manusia yang durhaka.
Downloads
References
Brauch, M. T. (2005). Ucapan Paulus yang Sulit (hal. 252). SAAT.
Constable, T. L. (1983). 2 Thessalonians. In J. F. Walvoord & R. B. Zuck (Eds.), The Bible Knowledge Commentary: New Testament (Hal. 324). Wheaton: Scripture Press Publications, Victor Books.
Ellingworth, P., & Nida, E. A. (2001). Pedoman Penafsiran Alkitab: Surat-surat Paulus kepada Jemaat di Tesalonika (hal. 109-111). Yayasan Karunia Bakti Budaya Indonesia.
Friberg, T. (2005). Analytical Lexicon of the Greek New Testament. Trafford Publishing.
Grassmick, J. D. (1996). Prinsip-Prinsip Dan Praktek Eksegesis Bahasa Yunani (hal. 125). STTII.
Ironside, H. A. (2016). Not Wrath But Rapture: Will the Church Participate in the Great Tribulation? (hal. 27). CrossReach Publications.
Kilapong, D. F. (2006). Yang Pokok Dalam Bahasa Yunani (hal. 3). STTII.
Leedy, R. (2005). New Testament Greek Sentence Diagramming. Bob Jones University Seminary.
Lembaga Alkitab Indonesia. (2012). Alkitab Edisi Studi (hal. 1952). Jakarta.
Moulton, J. H. (1957). A Grammar of New Testament Greek. Vol. I: Prolegomena (Hal. 140). Edinburgh: T&T Clark.
Oltte Wald. (1975). Temukan Sendiri (hal. 15). Gandum Mas.
Powell, C. E. (1997). The Identity of the 'Restrainer' in 2 Thessalonians 2:6-7. Bibliotheca Sacra, 329.
Rosenthal, M. (1990). The Pre-Wrath Rapture of the Church (hal. 257-261). Thomas Nelson Publishers.
Ryrie, C. C. (1959). Biblical Theology of the New Testament (hal. 119). Moody Press.
Saparman. (2017). Belajar Alkitab: Cara Dan Contoh (hal. 109). STII Press.
Schoedel, W. R. (1958). Ignatius of Antioch: A Commentary on the Letters of Ignatius of Antioch (hal. 1-10). 1517 Media, Fortress Press.
Susanto, H. (2004). Perjanjian Baru Interlinier Yunani-Indonesia Dan Konkordansi Perjanjian Baru Jilid: II (hal. 440). LAI.
Wallace, D. B. (1996). Greek Grammar Beyond the Basics: An Exegetical Syntax of the New Testament (hal. 574). Zondervan Publishing House.
Zerwick, M. S.J. (1960). Biblical Greek: Illustrated by Examples (hal. 96). Editrice Pontificio Istituto Biblico.
Diakses pada tanggal 14 April 2022. Precept Austin. (n.d.). 1 Thessalonians 1:5-7.
Copyright (c) 2023 Jurnal Teologi & Pelayanan Kerusso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Sekolah Tinggi Teologi Injili Indonesia Surabaya