Yesus Sebagai Yang Sulung Lebih Utama Dari Yang Diciptakan

Studi Kristologi Terhadap Kolose 1:15-20

  • Yosef Yunandow Siahaan Sekolah Tinggi Teologi injili indonesia - Surabaya
Keywords: Yesus, Kristologi, Yang Sulung, Kolose

Abstract

Throughout the history of the church, from the early Church to the present, Christology has become the main topic of discussion, and it has often led to debates and even polemics for both the Church and those outside the church. The point of a long debate in the field of Christology is about Jesus as a creator or only as a creation. This study investigates this by using theological research, this study uses the exegesis method. The text that will be executed to provide evidence that Jesus was the Creator or creation is Colossians 1:15-20. Jehovah's Witnesses say that this text shows that Jesus was God's First creation. Whereas true Christians actually view this text as saying that Jesus is the Creator. The research used the exegesis method. The results show that Christ is the agent of creation. In building the understanding of the eldest word (Prototokos), it is not allowed to use the isolated text method. There are at least 2 meanings of this word, the first literal meaning is as the first born according to the order of time, and the second, the figurative meaning The eldest means the main, superior. Of course when looking at the context in Colossians 1:16-17, then Christ is not the first born according to chronological order, and comes from creation. Rather, He is the Creator, so it is not surprising that He is supreme or superior to all creation.

Abstrak Indonesia

Sepanjang sejarah gereja mulai dari Gereja mula-mula hingga kini Kristologi menjadi topik utama diskusi bahkan tak jarang menimbulkan perdebatan bahkan polemik baik bagi Gereja maupun kalangan di luar gereja. Yang menjadi titik perdebatan panjang dalam bidang Kristologi adalah Mengenai Yesus sebagai pencipta ataukah hanya sebagai ciptaan. Penelitian ini menyelidiki hal tersebut dengan menggunakan penelitian Teologi, penelitian ini menggunakan metode eksegesis. Teks yang akan dieksegesa guna untuk memberikan bukti Yesus adalah Pencipa atau ciptaan adalah Kolose 1:15-20. Saksi-saksi Yehuwa mengatakan bahwa teks ini menunjukkan bahwa Yesus adalah ciptaan Pertama dari Allah. Sedangkan Kristen sejati justru memandang teks ini mengatakan bahwa Yesus adalah Pencipta. Penelitian menggunakan metode eksegesis. Hasil penelitian menunjukkan Kristus adalah pelaku penciptaan. Dalam membangun pemahaman kata yang Sulung (Prototokos), tidak boleh menggunakan metode teks terisolasi. Paling tidak ada 2 makna dari kata ini, yang pertama makna literal adalah sebagai yang lahir pertama menurut urutan waktu, dan yang kedua, makna figuratif Yang sulung berarti yang utama, unggul. Tentu ketika melihat konteks dalam Kolose 1:16-17, maka Kristus bukanlah sang pertama lahir menurut urutan waktu, dan berasal dari ciptaan. Melainkan Ia adalah Pencipta, sehingga tidak mengherankan bahwa Ia adalah yang utama atau paling unggul di atas segala ciptaan.

References

[1] Arndt, W. F. and F. Wilbur. gingrich Shorter Lexicon of The Greek New Testament-second edition, The University Of Chicago Press Chicago And London, 1979.
[2] Balchin, John F. “Colossians 1:15-20: An Early Christian Hymn? The Arguments from Style”. Vox Evangelica 15 (1985): 65-94.
[3] Barclay, William. Pemahaman Alkitab Setiap Hari: Surat Filipi, Kolose, 1 dan 2Tesalonika. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.
[4] Barth, Marcus, dan Blanke, Helmut, Colossians a New Translations with Introduction and Commentary, the Anchor Bible, vol. 34b, double day, New York, 1994.
[5] Drane, John. Introducing to the New Testament. New York: Harper Collins Publisher, 1992.
[6] Grassmick, D. John. Prinsip-prinsip dan Praktek Eksegesis Bahasa Yunani, Diktat Perkuliahan STTII Yogyakarta: tp, tt.
[7] Hagelberg, Dave. Tafsiran Surat Kolose dari bahasa Yunani. Yogyakarta: Andi Offset, 2013.
[8] Herlianto. Saksi Yehuwa, Siapa dan Bagaimana Mereka. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 1996.
[9] Johnson S. Lewis. Studies in the Epistle to the Colossians, Part III, Bibliotheca Sacra. (Dallas Theological Seminary, vol. 119.
[10] Kaiser Walter C, JR. Toward an Exegetical Theology, Biblical Exegesis for preaching and Teaching, Baker Book House Grand Rapids Michigan, 1981.
[11] Liddel, Henry and robert Scott, A Greek-English Lexycon, ed Henry Jones. Oxford: Clarendon, 1968.
[12] Manurung, Pangeran. Menguji Kristologi Saksi-saksi Yehuwa. Bondowoso: Memra Publishing, 2015.
[13] Montgomery, Eric R. The Image of God as the Resurrected State in Pauline Thought, ETS Southwest Regional Conference, New Orleans Baptist Theological Seminary March 11, 2005.
[14] Robert G. Bratcher, Eugene A. Nida-A Translators Handbook on Paul's Letters to the Colossians and to Philemon-United Bible Societies (1977).
[15] Saparman. Belajar Alkitab, Cara dan Contoh. Yogyakarta:STTII Press, 2014.
[16] Traina, Robert A.. Methodical Bible Study A New Approach To Hermeneutics, 1962, Kentuckhy: Asbury Theological Seminary, 68-69.
[17] Thayer, Greek Lexycon.
[18] “Epistle to the Colossians”, International Standard Biblical Encyclopedia, in Biblesoft Electronic Database [CD-ROM], International Bible Translators, 1996.
[19] Dictionary of Paul and His Letters Copyright:Copyright © 1993 by InterVarsity Christian Fellowship of the U.S.A. Printed in the United States of America.
[20] Http://www.wol.jw.org/id/wol/d/r25/lp-in/2005681
[21] Http://www.jw.org/id/publikasi/alkitab/bi12/buku-buku/Kolose/1/
[22] Http://www.jw.org/id/saksi-saksi yehuwa/pertanyaan-umum/berapa-anggota-saksi-yehuwa/2008 Yearbook of Jehovah’s witnesses, situs resmi Saksi-saksi Yehuwa, Watchtower.org
Published
2021-08-31
How to Cite
Siahaan, Y. (2021). Yesus Sebagai Yang Sulung Lebih Utama Dari Yang Diciptakan. Jurnal Teologi & Pelayanan Kerusso, 6(2), 62-85. https://doi.org/10.33856/kerusso.v6i2.201